Malang - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu Malang - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu

Malang

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jaimy

07 Augustus 2015 | Indonesië, Malang

Vanmogen hadden we afgesproken om rond 9 uur te gaan ontbijten want we zouden om 10 uur door de chauffeur gehaald worden. Bas wilde nog even zijn haren doen en douchen maar dat viel tegen. Ze werken hier met geisers aangesloten op gasflessen. Waarschijnlijk was deze niet goed of niet aangesloten want het water bleef ijskoud. Bas was al aan de late kant dus Jaimy zag Yvonne al buiten staan en is even gaan vragen of hun douche toevallig warm en vrij was. Dat was zo. Jaimy had al gezien dat yvonne nog fotos van de tuin aan het maken was, dus ze verwachtte al dat e.e.a. vastgelegd zou gaan worden. En zo huppelde bas, op de slippers van Jaimy, met alleen een handdoekje om door de prive tuin naar het huisje van rink en yvonne. Yvonne was zo verbaasd dat ze geen foto heeft gemaakt. Jaimy was ondertusesn de kleren van bas gaan halen, zodat hij zich om kon kleden maar werd tegen gehouden door yvonne, dan moest er maar een foto gemaakt worden op de terugweg. Dus daar zaten rink, yvonne en jaimy, klaar voor de show. En fris gedouched kwam even later bas weer voorbij gehuppeld. Gelukkig hebben we de fotos nog.
We zijn naar beneden gegaan om te gaan ontbijten en werden naar de buren gestuurd. Daar zat al een jongeman aan tafel waar we bij zijn gaan zitten. Niet veel later schoof er nog een jongen aan. Bleken het beiden nederlanders te zijn die alleen reisden. Dus onder het genot van een bruine boterham met pindakaas, hagelslag of een eitje hebben we gezellig zitten kletsen. We hadden allemaal nagenoeg de zelfde reis gemaakt en gingen ook nog nagenoeg de zelfde reis maken. Leuk om ervaringen uit te wisselen zo sochtends vroeg.
Na het goede ontbijt hebben we afscheid genomen van de nederlandse dame van Enny’s guesthouse. Ze wilde nog een foto van ons maken en vroeg een stukje te schrijven in het gastboek. Mochten we dan ooit terugkomen, dan konden we dat mooi nog eens nakijken. Deze vrouw zit zo boordevol informatie en we wilden ook nog zoveel aan haar vragne maar de tijd zit ons hier een beetje tegen. We zijn met onze chauffeur malang gaan ontdekken. Hij bracht ons naar een punt midden in de stad en had via een maat die nederlands sprak een plattegrondje voor ons gearceerd hoe we een wandeling van ongeveer 1,5 u konden maken. Deze begon op de vogeltjes markt. Hier verkopen ze vogels in kooitjes, minimaal 15 per kooi. Gele vogels, blauwe vogels, kippen, kuikens, uilen, vleermuizen, muizen, hondjes (ja puppies!!!!!!) katten en zo ga maar door. De locals rijden gewoon met brommer en al over de markt dus we liepen lekker tussen de uitlaatgassen. Na de makrt zijn we een rondje gaan lopen door de stad, richting het shop gedeelte want de vrouw in enny’s guesthouse had ons laten zien hoe het lokale anti muggenspul eruit ziet. Na lang rondlopen, afgeleid te worden door batik en andere snuisterijen, kwamen we uiteindelijk uit bij een supermarkt die het muggenspul verkocht. Daarna zijn we nog even wat gaan eten en drinken bij Toko Oen, de trekpleister van Malang. Hier kwamen vroeger de kolonisten al thee drinken en kroketten eten.
Na deze lange wandeling waren we wel toe aan een autoritje en zijn we teruggewandeld naar de chauffeur. Hij had ons binnen no time de stad weer uit en na lang rijden gingen we wat meer binnendoor en omhoog. We kwamen uit bij een theelplantage is Lawang. Daar kregen we een rondleiding over de plantage, die in 1911 door nederlanders was aangelegd. Ze maakten op deze plantage zwarte, groene en witte thee. Na een wandeling langs de plantage mochten we een kijkje nemen in de fabriek. Hier moesten we wel onze schoenen voor uit doen en slippertjes aan. De fabriek draait alleen in de nacht omdat overdag de theeplanten geplukt worden. Savonds wordt dan de thee gemaakt. Slechts 10% is voor binnenlands gebruik, de rest word gebruikt voor export naar china en europa. Daarna mochten we natuurlijk thee proeven. We kregen de zwarte thee en die was heerlijk. Er is niets aan toegevoegd dus echt pure thee. Uiteraard mochten we de thee ook kopen. Dat hebben we dan ook gedaan en meteen even wat echte javaanse koffie aangeschaft. Goed geslaagd dus.
Onze chauffeur lag inmiddels te slapen en die hebben we gewekt want onze reis gaat vandaag nog verder naar de Bromo vulkaan. Met nog ruim 3 uur rijden voor de boeg hebben we af en toe geslapen, wat sultanas naar binnen gewerkt en genoten van de uitzichten. Na 2 uur kwamen we bij een berg aan. Rink heeft de hele weg met zijn navigatie aangezeten en kwam erachter dat de weg nog met flinke cicanes door de bergen zou leiden. En dit was niets overdreven. We gingen stijl omhoog, het gevoel als of je in de python zit als je omhoog getakeld word. En dat een uur lang met de meest onmogelijke bochten. De airco ging uit, en we merkten ook dat hetbuiten al kouder was geworden. In zijn 1 de berg op in een busje, best een uitdaging bleek. We kwamen op een gegeven moment niet meer omhoog. De chauffeur wist gelukkig een alternatieve route en midden op een bergweg zijn we omgedraaid. Na rijkelijk te hebben betaald voor de toegang tot de berg kwamen we net op tijd voor de zonsondergang aan bij onze logde. Met uitzicht op de bromo en luchten met geel pars oranje en rood, zagen we nog net de zon ondergaang. Het is koud boven op de berg maar dat mag de pret niet drukken. De kamers zijn op zich zachts gezegt ruk, vochtig en koud maar we hebben hier maar een korte nacht omdat we de vulkaan gaan bezoeken. We zijn nog een hapje gaan eten bij de enige eetgelegenheid hier en zijn daarna naar de kamer gegaan om te douchen en op tijd te gaan slapen.
Het douchen was op zich nog een avontuur aangezien de douchekop hier ingesteld is op minimensen. Daarnaast hangt er de alombekende geiser, maar deze zonder afvoer. Dat betekent douchen in de gaslucht. Terwijl jaimy probeerde haar haren te wassen heeft bas de wacht gehouden en de douchekop vastgehouden. Maar gelukkig is alles gelukt. Wij maken ons op voor een koude nacht en hopen dat de zonsopgang heel veel goed maakt.

• 09 Augustus 2015 - 21:27

Sandra:

Het wordt bijna survivallen dit! Ben erg benieuwd naar de foto's!!
    Van de vulkaan dan hè, niet die van Bas in zijn handdoekje; )

• 11 Augustus 2015 - 12:00

Mama Jaimy :):

De markt....alles nog hetzelfde. wij kunnen ons alleen niet herinneren dat er ook uilen in zo'n kooitje zaten. zielig. de zonsondergang is geweldig om te zien. leuk met een gamalan muziekje op de achtergrond ;p Net als Sandra ben ik ook benieuwd naar de foto's.....zelfs naar die van Bas met z'n handdoekje.