Day off - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu Day off - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu

Day off

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jaimy

03 Augustus 2015 | Indonesië, Jogjakarta

De dag begon zonder wekker en automatisch dus later dan normaal. Na een ontbijtje zonder gamelan muziek hebben we heel rustig aan de spullen gepakt en zijn we naar jalan malioboro gegaan, “ de” winkelstraat van Yogja. We zijn met de taxi gegaan die ons midden in de hectiek afzette. De lange straat is volgepakt met kleine standjes, bij de een wordt nog meer rotzooi verkocht dan bij de andere. Maar stiekem waren er ook hele mooie boetiejes waar traditionele kleding werd verkocht en batikwinkels vol met de prachtigste stoffen. We zijn begonnen in een winkelcentrum waar we eerst een kop koffie hebben gedronken. Yvonne scoorde meteen al een enorm leuk jasje en na wat zoeken vond ook jaimy een leuke sjaal. Vervolgens zijn we langs de batik winkel gegaan en hebben we vol verwondering gekeken naar de bewerking van het stof. Een oude dame zat een lap te bewerken met was en zetten de prachtigste vormen en tekens op de stof, zonder daar echt moeite voor te doen. Terwijl Yvonne een sarong aan het scoren was, stonden rink en bas met een meneer met maar 1 tand te praten. Hij vertelde dat er om de hoek een kunsttentoonstelling te zien was. Benieuwd zijn we er maar even naar toe gelopen. Het bleek een attelier te zijn waar schilderijen stonden die ook op de batik wijze gemaakt waren. Werkelijk de meest prachtige schilderijen stonden er en Rink vond er eentje naar zijn smaak. Na heel goed te hebben onderhandeld heeft hij er een kunnen scoren om mee naar huis te nemen. Verder de winkelstraat door vond hij ook nog een echte hollandse fiets, op schaal uiteraard. Souvenir missie geslaagd.
We zijn nog een kleine shopping mal ingelopen maar die was zo ongelooflijk druk en vol met kleren dat we na een rondje daar ook snel weg waren. En van shoppen krijg je honger. In onze indonesie gids stond een tip: de broer van de sultan heeft zijn eigen restaurant. Dat wilden we natuurlijk wel proberen. Zo gezegd zo gedaan en we zijn langs het paleis en de tuinen langs naar het restaurant gelopen. Bas at een hele grote cordon bleu, jawel met echte ham (varkenslees is hier nauwelijks te krijgen) en Rink, Yvonne en Jaimy kregen traditonele gerechten uit de javaanse keuken, met een twist van de broer van de sultan. Het was smullen. Vervolgens wilden we een poging wagen om in de tuinen te komen. Maar dat wilde helaas niet lukken. We zijn helemaal om de muren heen gelopen, op zoek naar de ingang maar deze bleek gesloten te zijn. Omdat we moe waren hebben we bij het restaurant een taxi besteld en daar kregen we te horen dat de tuinen en het paleis enkel in de ochtend opgesteld waren. Helaas gemist dus.
De taxi bracht ons terug naar het hotel waar we nog even bij het zwembad hebben gerelaxed tot dat de vleermuizen over kwamen vliegen. Tijd om om te kleden en weer te gaan eten. Maar met de maaltijd nog niet zo lang geleden achter de kiezen hebben we besloten naar een restaurantje te gaan, praktisch naast het hotel en een kleine maaltijd te bestellen. Zo gezegd zo gedaan en het was heerlijk!malse kip en een echte goede runderhamburger. Om de avond af te sluiten zijn we op het dakterras van het hotel nog even gaan genieten van een drankje. De heerlijke ijsthee die we ook bij aankomst hadden gekregen, ging er goed in, en bij Bas natuurlijk weer een bintang.
Morgen worden we vroeg opgehaald om naar het vliegveld van Yogja te gaan. We vliegen dan in anderhalf uur naar Makassar, de stad waar de opa van Bas, vader van Yvonne, zijn roots heeft.

• 05 Augustus 2015 - 13:47

Mama Jaimy :):

Natuurlijk moet er wat souvenirs gekocht worden. Vingerhoedjes zal je wel niet gezien hebben. ;p ben benieuwd naar morgen ...Makassar.... Wens Yvonne en bas succes met het zoeken naar waar de familie vandaag komt. Groetjes xxx