De treinreis - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu De treinreis - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu

De treinreis

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jaimy

01 Augustus 2015 | Indonesië, Bandung

De wekker ging veel te vroeg vanwege onze treinreis naar Yogjakarta vandaag. Of de jetlag nog steeds zijn werk doet, geen idee, maar het slapen vormt problemen. Om 6uur zaten we aan de koffie met ontbijt en om half 7 liepen we voor de laatste keer naar onze kamers om de koffers te halen. In de reispapieren stond dat we ons warm aan moesten kleden omdat het vaak koud kan zijn in de trein. Met lange broeken en dubbele vesten in de handbagage gingen we naar beneden. Het uitchecken was zo gepiept en de chauffeur die ons naar onze trein zou brengen stond al klaar. Een autorit van maximaal 5 minuten bracht ons naar het treinstation van Bandung. Daar stonden direct 4 heren klaar om onze koffers te dragen. Heel ouderwets werden onze tickets gestempeld en moesten we via de perrons en door de treinen naar onze trein lopen. De heren hadden onze koffers al klaar liggen en de stoelen werden zo geprepareerd dat we relaxed konden zitten. Een fooi wilden ze niet aanpakken, geen idee waarom.
En toen vertrok de trein op tijd (eat your heart out NS) naar onze eindbestemming Yogya. Het landschap veranderde van het drukke Bandung, naar gare en gammele huizen die slechts een meter van het spoor staan, naar rijstvelden. Omgeven door rijstplateaus en maisvelden van eindeloos groen reden we de eerste kilometers waarna we al snel in slaap vielen. Voor 10 hele minuten. Want eingenlijk was de trein helemaal niet zo koud als voorspeld en was het er te warm om goed te slapen. Ook kregen we achterburen die nogal last hadden van de hitte buiten en binnen en gisteren waarschijnlijk nog curry hadden gegeten ook. Het gedeelte in de trein waar wij zaten was prima en eigenlijk best luxe, zo luxe dat het hele romantsiche idee van treinreizen snel was verdwenen. Na een dikke 8 uur, een film en een serie later, kwamen we oververhit aan in yogja. Daar stond iemand van ons hotel ons al op te wachten, wederom met een kaarjte “mols party”. De auto werd voorgereden, een gloednieuwe toyota met airco in alle standen, en binnen een minuut of 5 kwamen we aan in ons hotel. Ons hotel is prachtig onderhouden, mooie bedden, deuren, kastjes, alles ongelooflijk sjiek. Voor onze hotelkamer staan bankjes, jawel we kunnen zelfs buiten zitten. En als laatste verrassing blijkt er om het hoekje van onze kamer een zwembad te liggen. Dit moesten we natuurlijk even uitproberen. Het water was niet heel warm maar ook niet heel koud. Omdat we laat op de middag aankwamen was het zonnetje al van het zwembad af en konden we genieten van de rust. Tot dat een duits gezin met een overenthousiast duits klein meisje kwam zwemmen. Dit proberen te negeren en gewoon lekker blijven zitten bleek te werken en niet veel later vertrokken ze weer. We hebben lekker wat gedronken en wat nootjes naar binnen gewerkt omdaarna snel te douchen en ons weer gereed te maken voor de zoektocht naar eten. Yogja is een grote drukke stad die wel iets meer op toeristen lijkt ingericht te zijn dan bandung. We hebben een rondje rond het hotel gemaakt en kwamen onderweg veel standjes tegen waar eten werd gemaakt. De stoepen worden volgelegd met kleden en matten waar je dan kan gaan zitten terwijl je je eten opsmikkeld. Uiteraard vinden de kakkerlakken dit ook gezellig. De ambiance is fantastisch maar we durfden het niet aan aangezien de magen links en recht al wat rommelden. We zijn daarom veilig bij een restaurant gaan eten, waar we weer het belachelijke bedrag van 15 euro neer hebben geteld voor een complete maaltijd voor 4 inclusief drinken. Moe van een dag reizen, en een nacht slecht slapen zijn we op tijd terug gegaan naar het hotel. We verwachten morgen van een moskee wakker te worden die zich 0,1 km van ons hotel bevind. Scheelt dat we morgen om 8u worden opgehaald om een bezoek te gaan brengen aan de Borobudur.

• 03 Augustus 2015 - 13:35

Mama Jaimy :):

Vervelend dat jullie zo slecht slapen ondanks het moordend schema waar jullie je aan moeten houden. wat chique dat de koffers voor jullie gesjouwd worden. kunnen ze hier nog wat van leren. hahaha een bordje met daarop "mols party".....die kennen ons zeker ;p probeer wat te slapen en gooi een schoen naar die "haan" op de moskee als hij te vroeg begint. Groetjes xxxxx