Downtown - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu Downtown - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu

Downtown

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jaimy

04 September 2012 | Verenigde Staten, New York

Vandaag stonden Liberty en Ellis Island op het program. Aangezien ons hotel aan Penn Station ligt hadden we bedacht daar ook een metro te vinden. Natuurlijk eerst een Starbucks gescoord en een Subway Melt om te delen. Metro kaartje opgeladen en op naar Battery Park. Battery Park ligt in het puntje van Manhattan en vanuit daar vertrekt o.a. de ferry naar Liberty en Ellis Island. Daar aangekomen scheen het zonnetje heerlijk en hebben we het dichtstbijzijnde bankje uitgekozen om ons broodje op te eten.
In Castle Clinton zijn we kaartjes gaan halen voor Liberty en Ellis Island. Wonder boven wonder stond er praktisch geen rij en hadden we het kaartje zo te pakken. Ook de rij bij de security check was heel erg kort. Binnen no time zaten we dus op de boot. De ferry naar Staten Island kwam net voorbij wat voor enorme golven en wat misselijkheid zorgde. Aangekomen op Liberty Island kregen we een gratis audio tour welke begon aan de achterkant van het beeld. Net op het moment dat we op play wilde drukken brak er een buitje los. Gelukkig konden we nog snel onder een boom schuilen om de bui af te wachten, die niet al te lang duurde. De bui waaide over naar Manhattan waar hij bleef hangen. Dit zorgde voor mooie fotos en een blij gevoel dat we de bui van afstand konden bekijken in plaats van er middenin stonden.
We hebben onze tour rond het eiland en rond het stambeeld afgemaakt en zijn weer langzaam terug gegaan naar de boot. Deze bracht ons naar Ellis Island. Op Ellis Island kwamen vroeger de emigranten aan, waar ze werden “gescreend” voordat ze naar het vaste land mochten. Binnen aangekomen kregen we weer een audio tour die ons naar de grote ontvangsthal bracht. Vanuit daar doorliepen we de stappen die de emigranten ook hadden doorlopen. De tour duurde ongeveer 3 kwartier en bracht ons naar een schattig terrasje aan de achterkant van het gebouw vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op het water, de skyline en poserende toeristen. We hebben geluncht op dit terras met (hoe kan het ook anders) een hamburger en zijn daarna weer teruggegaan met de boot naar Battery Park.
Vanuit Battery Park zijn we naar de plek gelopen waar voorheen de WTC torens stonden en nu het 9/11 memorial ligt. De hele weg naar de site toe keek de nieuwe WTC toren ons al aan. Daar aangekomen moet je natuurlijk weer door 3 security checks en brak er weer heel kort (maar zeer waterrijk) buitje los. Bikkels als we zijn gewoon doorgelopen naar de memorial. Waar voorheen de torens stonden hebben ze nu enorme vierkante vijvers gemaakt. De vijverrand bestaat uit panelen waar de namen van alle slachtoffers op staan. Vanuit de rand stroomt het water als een waterval naar een lager gelegen deel, wat daarna weer als een waterval naar het laagste deel loopt. Erg indrukwekkend om te zien. In het verlengde van de vijvers doemt de nieuwe toren op. De memorial was indrukwekkender dan verwacht. Het was er, ondanks de vele mensen opmerkelijk stil en zorgde wel voor een kippevel momentje.
Nadat we de memorial uit zijn gewandeld, besloten we naar Wall-street te lopen. Natuurlijk krijgen wij het voor elkaar om eerst 4 bloks de verkeerde kant uit te wandelen om daarna met een grote boog weer terug te lopen. Achteraf gezien hadden we beter achter de mannen in pak met koffertjes aan kunnen lopen, maar dat terzijde.
Via Wall street zijn de naar de East River gelopen om daar nog even te kijken naar de Brooklyn Bridge. Omdat het weer niet echt mee zat hebben we besloten om richting City Hall terug te lopen en daar de metro te pakken. In al ons enthousiasme zijn we uiteraard te ver doorgewandeld en konden we via een andere route weer terug richting City Hall. Wel kwamen we nog een parkje tegen onderweg waar we even hebben gezeten, met een romantische lantaarntje op de achtergrond. Via the court house en the supreme court house zijn we toch maar weer terug gegaan naar Franklin street om daar de metro te pakken. De inmiddels doorweekste nikeys begonnen voor blaren te zorgen.
Eindelijk in de metro waren we binnen no time weer in ons hotel. We hebben onze natte vesten te drogen gehangen en even gerelaxed om tegen 7 uur weer richting het inmiddels vertrouwde Times Square te lopen om iets te gaan eten. Besluiteloos dat we waren hebben we twee uur lang rondgelopen op 7th, Times Square en 5th om te eindigen bij de Burger King om de hoek van ons hotel.
Morgen alweer ons laatste dagje in the Big Apple...

• 07 September 2012 - 10:53

Sandra:

Tijd vliegt! Vergeet niet te genieten ;)
    xxx San

• 07 September 2012 - 17:36

Kim:

zo, super geweldig hoe jullie dat toch allemaal doen. ik was alleen verdwaald en ergens in tailand uitgekomen.. haha fijn dat jullie het gezellig hebben geniet ervan want de tijd vliegt om!!! xxx kim en arno

• 07 September 2012 - 20:50

Mama Jaimy:

Hey Jaimy en Bas,
    Ik kan nu nog niet reageren op jullie geweldige verhalen. Ik zit nu bij Steffen en Christel aan tafel - ze zijn nog aan het eten ;p - Maar ik heb alles gekopieerd en ga dat vanavond met papa gezellig zitten lezen. Je krijgt nog een reactie van ons. Ik neem aan dat jullie heel veel plezier hebben en heel veel indrukken opdoen. Geniet ervan, dan doen wij dat weer van jullie verhalen. Groeten vanuit het zonnige Frankrijk ook van Steffen en Christel. doe aub voorzichtig en dan tot de volgende mail. xxxxxx van papa en van mij.