Skyrailin' - Reisverslag uit Kuranda, Australië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu Skyrailin' - Reisverslag uit Kuranda, Australië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu

Skyrailin'

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jaimy

10 Augustus 2016 | Australië, Kuranda

Uiteraard ging midden in de nacht de elektriciteit weer aan, dus na ons lam te zijn geschrokken zijn we weer in slaap gevallen. De wekker stond weer om 7 uur, maar dat is inmiddels niet eccht meer nodig. We hebben lekker ontbeten bij de camper en hebben daarna al onze spullen weer ingepakt om richting het centrum van kuranda te gaan. We willen namelijk met de skyrail, soort skilift over het regenwoud heen. Aangekomen bij het station worden we geadviseerd naar het skyrail vertrekpunt te rijden want e eerste trein daarheen vertrekt pas om 2u. anders zijn we de hele dag kwijt. Goed idee, dus we kopen wel al meteen een kaartje en rijden dan richting smitsfield waar de skyrail begint. Tussen kuranda en smitsfield ligt een berg, hoera voor bas want daar gingen we weer met flinke steile bochten omhoog en vervolgens omlaag. Aangekomen bij de skyrail parkeerden we onze camper om nog snel een groep japanners voor te zijn. Omdat we al kaartjes hadden konden we zo doorlopen en hoefde we alleen op een cabine te wachten. En zoals verwacht duurde dat niet zo lang. We werden samen met een ander stel in de cabine gezet. Deze neemt een klein aanloopje en slingert dan de kabel op. Bas trok wat witjes weg en toen jaimy vroeg waarom was het antwoord:dat heb ik je gisteren ook pas verteld toen we de toren afliepen. Heerlijk antwoord. Dus terwijl jaimy van het uitzicht geniet en fotos maakt begint bas langzaam vertrouwt te raken met de cabine. We hebben een prachtig uitzicht over cairns en de coral sea terwijl we langzaam het regenwoud in verdwijnen. Heel bijzonder hoe zee en strand hier ineens veranderen in rainforrest. Het andere stelletje is er ook stil van geworden en we gapen de diepte in voor ons, die overigens steeds dieper lijkt te worden. De eerste stop van de skyrail brengt ons bij een boardwalk waar we door de rimboe kunnen wandelen en op een lookout worden gedropt die de diepte in gaapt. Al vrij snel hebben we onze ronde gelopen, we willen verder met de skyrail. Deze gaat nog hoger dan het eerste stuk en dit keer zit bas al zekerder op zijn plekje. We gaan over de barron gorge, waar een prachtige waterval de diepte in valt. Voor de beeldvorming: we zitten inmiddels meer dan 500 meter hoog. Wederom een klein stationnetje waar we eruit mogen. Hier is een boardwalk met 3 keer een lookout, 3 keer op een ander punt boven de gorge. Het uitzicht is verbluffend mooi en uiteraard weer vreselijk hoog. Nadat we alle lookouts hebben bekeken gaan we weer terug naar de kabelbaan en we krijgen een cabine voor ons alleen. Helemaal in onze nopjes leggen we de laatste 10 minuten af die nog over een rivier gaat. Na ongeveer anderhalf uur staan we in Kuranda. De trein vertrekt pas 3 uur later, dus tijd om lekker uitgebreid te lunchen en om winkeltjes te kijken. Kuranda is vergelijkbaar met Ubud op Bali maar dan nog hippieachtiger, met blote voeten en mensen die dreadlocks zitten te draaien. Verder is er heel veel aboriginal rommel te koop voor veel te veel geld. Let ons niet om elk winkeltje in te gaan en te lachen om de dingen die we tegen komen. We vermaken ons eigenlijk prima en sluiten nog af met de eerste redelijk te noemen cappucino voordat we de trein pakken.
Tegen 2 uur, als half kuranda leegloopt richting de trein, volgen wij brave toeristen ook. We hebben al een stoel toegewezen gekregen en zitten in car 10 op stoel 3 en 4. Dit is bijna helemaal voor in de trein. We stappen de trein is en je raad het al.. geen stoelen 1 tm 4. De mensen die op 1 en 2 zouden moeten zitten kijken ook een beetje hulpeloos. Dan maar hopen dat er niemand op 5 en 6 zit. Helaas is dat wel het geval en we gaan maar op zoek naar een conductrice. Geluk bije en ongeluk want zij weet een veel beter plaatsje voor ons en terwijl de trein vertrekt moegn wij naar een andere car lopen. We voelen ons een beetje harry potter die voor de eerste keer naar hogwarts gaat terwijl de trein een keer stoom afblaast. We genieten wederom van het schitterende uitzicht en mogen bij de barron gorge, waar we eerder met de skyrail overheen zijn gegaan, even uitstappen. De railway is een jaar of 200 geleden aangelegd. We rijden door 15 tunnels, allemaal uitghakt met de hand en langs de mooiste uitzichten. Het mooiste stukje os waarop de trein een bocht maakt en je uit het raam zowel voor als achterkant kunt zien, terwijl aan de andere kant van de rails een waterval naar beneden raast. De trein doet er ongeveer anderhalf uur over en brengt ons naar een plaatsje genaamd freshwater, 5 minuten van onze auto af. Na een heerlijke dag zonder al te veel hiken en gewoon lekker treinen en in de lift zitten besluiten we dat we wel weer een wijntje en biertje hebben verdiend. Met een kleine tussenstop bij de BWS rijden we via de waanzinnige bergweg terug naar onze camping. En daar aangekomen is onze plek ingepikt. Ons fijne heerlijke plekje, met de achterkant naar de rimboe toe zodat het donker was, is gejat. Bij de receptie blijkt de eigenaresse net zo boos te zijn als wij want ze had duidelijk gezegd dat ze bij plaats 30 naar links moesten gaan, niet vanaf 30. Na 100x excuses aan te bieden hebben we een ander plekje gekregen, naast het toilet gebouw dus met veel licht maar zorgt er wel voor dat we nog de hele avond buiten kunnen zitten. Terwijl jaimy de was wil doen blijkt er een mini kikker van 2 cm groot in de wasmachine te zitten. Nadat bas zijn leven heeft gered kan de machine aan en gaat hij sate bakken op de bbq. We horen ondertussen dat de stroomstoring van gisteren komt door een mafkees in de bergen die zijn generator had opgeblazen. Hierdoor heeft het hele dorp zonder stroom gezeten, niet alleen de camping. Moet dus een behoorlijke generator zijn geweest. Na het eten gaan we lekker op ons stukje beton zitten naast de camper terwijl de was hangt te drogen in de camper met de airco aan (wederom een beetje glampen mag wel). Morgen gaat de reis verder naar cape tribulation en gaan we het reef nog een keer bezoeken.

• 11 Augustus 2016 - 22:32

(schoon)mama Monique:

We blijven ons verbazen waar jullie allemaal terecht komen. Volgens ons moeten dit toch wel zo ongeveer de mooiste plekjes van de wereld zijn. Geweldig.
    Alleen jammer van de campingplaats...
    Wederom weer een mooie belevenis!
    XXXX