Cassowarys - Reisverslag uit Babinda, Australië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu Cassowarys - Reisverslag uit Babinda, Australië van Bas en Jaimy - WaarBenJij.nu

Cassowarys

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jaimy

08 Augustus 2016 | Australië, Babinda

Onze rit duurt vandaag maar 3 uur dus we hebben genoeg tijd voor ontbijt maar ook om onderweg te stoppen. Rustig aan dus en na ontbijt met koffie en de afwas rijden we naar de receptie waar we een ijsje kopen. We bsluiten eerst naar het lookoutpoint te gaan waar we vanuit de camping tegen aan keken, een berg met zendmast erop die uitkijkt over townsville. Dan kunnen we daar mooi ons ijsje op eten! Zo gezegd zo gedaan, ijsje in de vriezer en gaan! We rijden met onze camper naar boven, heel erg stijl. Blijkt dat de berg voornamelijk gebruikt wordt door sporters. Eenmaal boven genieten we van de meest prachtige uitzichten en lopen we een rondje op de top. We hebben uitzicht over heel townsville, we zien de haven en magnetic island. En we spotten onze eerste slang! Het is geen levensenge death adder ofzo maar een dun bruin slangetje, waarschijnlijk heet het gewoon een brown snake (aussies hebben de gewoonte flora en fauna gewoon te benoemen zoals ze het zien). Hij shrikt alleen van ons dus is binnen no time ook weggeglibberd.
Nadat we ons afval weggebracht hebben rijden we verder richting Babinda. De weg brengt ons weer langs vele suikerrietvelden en de fabrieken. Blijkt dat het afval dat deze fabrieken uitstoten 1\3 van de redenen is waarom het reef afsterft. Zo leer je ook nog iets van het lezen van deze blog. We stoppen onderweg weer op een mooie reststop, die tevens gebruikt wordt als illegale campeerplek om een boterhammetje tonijn en een sinaasappel weg te knabbelen. We rijden weer verder door het suikerriet en dan ineens een bananenplanage aan het einde van het suikerriet. We verbazen ons allebei dat we ineens in het regenwoud staan. We stoppen daarom bij de eerst beste uitkijk punt en daar hebben we waarschijnlijk het mooiste uitzicht van deze hele reis. We kijken uit over een natuurpark (world heritage blabla staat er aangegeven) en we kijken uit over een stuk regenwoud grenzend aan de zee. De zee loopt langzaam het land in en vormt een kronkelende rivier. We zijn er allebei stil van en genieten even van deze briljante stop. Als we verder rijden besluiten we ook de scenic route te nemen via misson beach. Schijnt hier voorheen veel toerisme te zijn geweest maar door 2 gigantische cyclonen is alles weggevaagd. We rijden weer langs bananenplantages en dan ziet bas weer een reststop. Altijd even kijken. We schieten het asvalt af een zandpad op van ongeveer een kilometer lang. Als we een tegenligger tegen komen hebben we een probleem want dan kunnen we geen kant op. De weg is duidelijk uitgehakt speciaal voor autos want aan beide kanten van de weg is het regenwoud dicht begroeid. Gelukkig geen tegenligger, wel hebben we een meerijder. Aan het einde gekomen blijk je nog 2 kilometer te voet verder te moeten. Aangezien we heir onze camper niet achterlaten rijden we terug de weg op. Zo denkt de meerijder er ook over die een vouwwagen bij heeft. Terug de weg op en daar worden we elke 100 meter gewaarschuwd voor cassowarys. Dit zijn een soort van kalkoenen maar dan groter die schijnbaar graag de weg over vliegen. Aangezien wij nog geen kangaroo zijn tegen gekomen op de wallabees na die in beschermd gebied zitten, zitten we al klaar met de camera in de aanslag om al deze vogels vast te leggen. Je raad het al. Geen een komen we er tegen! We besluiten even te stoppen bij mission beach en het is werkelijk een prachtig strand maar er is gewoon helemaal niets. Bas fantaseert al meteen over het bouwen van een resort. Super goed idee, op de cyclonen na dan. We rijden verder naar innisfail en net voordat we het “ einde cassowarys”-bord (geen grap) tegen komen, staat ie daar. Een enorm kalkoen met allerlei kleuren (foto bijgevoegd). Bas jaagt jaimy de auto uit om een foto te maken en gaat zelf op het bed achter in de camper liggen om een “fail filmpje” te maken voor het geval het beest jaimy aan zal vallen.. tja.. all you need is love..
Jaimy stapt heel dappe rop het beest af en moet nog even lachen om de soort van ballen die hij onder zijn bek heeft hangen. Maar dan stapt ze op een takje dat knapt. En dat hoort hij. Verschrikt kijkt het beest op. Jaimy staat doodstil. Gelukkig is het geen hele slimme vogel dus hij begint weer wat te prikken in de grond. Jaimy ziet kans om op een afstand van ongeveer 4 meter te komen. Maakt een foto en dat hoort hij weer. Jaimy kijkt nog eens goed naar de poten en het lijf en realiseert zich dan dat dit meer een emoe is dan een kalkoen en begint langzaam achteruit te stappen en op veilige afstand te rennen en maakt een duik richting de auto. Cassowary blijft verdwaast achter terwijl bas baalt dat hij geen failfilmpje heeft kunnen maken.
We willen in innisa]fail nog even boodschappen doen want je kunt natuurlijk niet aan de oostkunst van australie zijn zonder schrimp op de barbie te koken. Maar we zien de bui al van ver hangen, letterlijk, alsof de hemel opensplijt belanden we in een regenbui die maar niet op houd. De temperatuur is er niet veel lager om maar het rijdt niet heel fijn. We stoppen in innisfail voor boodschappen en we bezoeken daar ook nog snel even een bottle shop voordat we doorrijden naar babinda. We hebben namelijk een leuke rijroute voor morgen en een gratis camping in de middle of nowhere gevonden (dit bericht wordt daarom ook pas geplaatst als we de nacht hebben overleefd voor jullie gemoedsrust; geen stress dus, alles is ok! Goedemorgen!!). We rijden over het spoor de bossen in en daar lig een prachtig stuk aangelegd asfalt voorzien van een prachtig douchegebouw wat werkt op muntjes en een toilet. In de regen parkeren we de auto tussen wat anderen en helaas kunnen we niet buiten zitten dus toveren we onze cabine om tot een fatsoenlijk zitgedeelte. Bas googled de rest van de avond hoe een camper beter ingericht kan worden. Morgen een spectaculaire route op het program wat door de atherhorn tablelands voert en eindigt in Kuranda waar we 2 nachten zullen blijven.

• 09 Augustus 2016 - 22:22

(schoon)mama Monique:

Lachu met die kalkoen....jammer dat er geen foto toegevoegd is....vergeten!!!
    Weer een spectaculaire reis met vele vergezichten..geweldig.
    En Bas....wil jij mijn dochter niet op die vreemde beesten afsturen...wees een man!!! ;)
    XXXX